Skip to main content

Review Tempat Bersalin

Saya ade menulis pengalaman bersalin anak sulung sye di GMC. Jadi nak share berkenaan tempat sya bersalin ni. Pertama, GMC ade menetapkan beberapa pakej bersalin, tapi saya xpasti sya ambil pakej yang mana mungkin Pakej Aishah sebab charge yang dikenakan pada saya tak sampai RM2000 untuk 2 hari 1 malam termasuk makan untuk sya sorang, pemeriksaan pakar untuk bayi baru lahir dan vasin pertama. Maka ini pendapat peribadi saya terhadap GMC. Gombak Medical Center.




Dari sudut kemudahan dan prasarana, pada sya amat puas hati. Penginapan,   (bilik) saya minta yang biasa aje sebab anak pertama kan,  dan tiada pengalaman. Bila di tanye nak bilik mcam mane, sye pun xreti nak mintak yang macam mane so saya cakap nk bilik biasa sahaja. So dapat bilik yang ada satu katil, dan bilik air diluar. Ade kemudahan sofa, almari  baju dan tv. So overall semuanya baik, cantik dan bersih. Next time mungkin boleh mintak yang ade bilik air dalam bilik, so xperlu pakai tudung nk pergi ke tandas.

Layanan staff GMC pun alhamdulillah baik-baik aje. Nurse pun baik. Saya bersalin dengan Dr Hamizah yang kecik moleh orangnya. Sangat ceria, tenang dan murah dengan senyuman. Dr Hamiza buat VE saya xrase sakit, alhamdulillah. 2 Bidan yang temankan Dr Hamizah sambut baby saya lahir pun sangat membantu memberi tunjuk ajar untuk teran bayi keluar. Diorang relax je, so sya pun xrase pressure dalam kekalutan nak keluarkan baby setelah cubaan demi cubaan gagal.

Pada saya GMC baby n mother friendly hospital. GMC  sediakan kurma untuk suami saya belah mulut baby selepas azankan die. Then baby saya jugak dihantar ke bilik xlama selepas dilahirkan untuk saya susukan. Part ni memang saya dah pesan awal2 dengan nurse supaya xbagi fm kat baby saya.  Alhamdulillah 1st day baby dah pandai latch.. Dan nurse siap sediakan air rendaman kurma dengan  makanan sunnah lain sebab katenye 1st n 2nd day susu x keluar lagi,  hanya susu awal, yg warne kuning jernih tu (xingat name). so air itu disediakan incase baby lapar xcukup susu.

Yang paling penting, pasal pemilihan tempat bersalin ini pada saya ialah dokotr perempuan. Di GMC semua doktor yang sambut bersalin adalah dr perempuan, nurse yang check pun semua perempuan. Tapi bukan la semua staff GMC tu perempuan, ade juga staff lelaki.

Untuk kprosedure bersalin, saya xde bincang birth plan sye dengan Dr. sebab xberani nak demand dengan xde ilmu dan xsempat nak cerita huuhu. Tapi Alhamdulillah apa yang saya hajatkan dapat.
  1. Delay cord clamping . Dr Hamizah bagi masa sebelum potong tali pusat anak sya, siap bagi husband saya potong sendiri tali pusat anaknye tu. 
  2. Skin to skin . Dapat rase baby kat dada saya, so small, smell so good. Baby sya diangkat dan diletak atas dada, so dapat skin to skin for about 15 minit sebelum diambil untuk dimandikan dan timbang berat semua. 
  3. Drug free. Memang saya xpernah di offer ape2 ubat tahan sakit dan xde paksaan untuk sya ambil apa2 jenis bahan kimia untuk memudahkan/ mempercepatkan proses bersalin. 
  4. Free to move around masa saya contraction, xterikat dikatil sahaja, sya boleh berjalan dan buat apa2 pergerakan. cume xboleh merayau keluar kawasan GMC 
Overall, alhamdulillah semua lancar. Dapat doktor perempuan yang support natural birth yang baik dan best dengan budget/kos besalin dalam range yang affordable mengikut piawaian Meternity Claim tempat kerja sya. So, sehari selepas bersalin sya terus pulang ke Melaka untuk berpantang. Tamat

Comments

Popular posts from this blog

Peta Dunia

"Jom isma, kite sambung blaja kat oversea..amik master nanti" ajak rose selepas pulang dari IRC kemarin. "Jom...nak gi mane, paris, london, maxico, jermen, prancis.." ana bergurau, kate hati ana..ni nak pergi belajar ke melancong.. "A'ah jom la, boleh usrah same-same" ajak ika, rumate rose. Oo, menarik jugak..kite g UK ar, ade kak yanti dengan abang fakizan..boleh jadi naqibah kite" ana teringat seorang alumni Rakan Masjid yang menyambung pelajaran di benua Eropah sane. "Ika nak g US.." kate rose "Ape beza US dan UK, bezanya S dan K je kan? Ke gane? " soal ana, begitu naif tentang peta dunia. Apa lagi, terburai gelak sahabat-sahabat. Ana pula mengaru kepala yang tidak gatal. Sememangnya ana fail bab-bab peta dunia ni. Walaupun setiap kali ana pulang kerumah, abang conferm akan mintak ana lukiskan peta dunia untuk subjek kajian tempatanya, tetapi lukisan hanya tinggal kenangan..Ana sungguh tidak ambil tahu secara te

NUTRILITE Garlic & Licorice

Kandungan bawang putih (allicin, selenium & sulfur) Allicin Salah satu sebatian kuat semulajadi utk membunuh mikroorganisma berbahaya. Boleh membunuh semua patogen (bakteria & virus) yg diketahui termasuk stophylococcus oureus & bakteria makan daging. Untuk berkesan allicin perlu dlm bentuk allicin "stabil". Selenium Mineral yg mempunyai ciri2 antioksida yg hebat. Mineral pembunuh kanser. Pengambilan 200gm mikrogram sehari dpt mengurangkan kes kanser hmpir 50%. Sulfur Antioksidan yg amat hebat Lindungi tubuh dr radikal bebas. Tingkatkan sistem imun kerana ia meningkatkan fungsi sel2 pembunuh semulajadi. Licorice Pelengkap yg baik utk bwg putih, brtindak atas pedih uluhati yg mungkin disebabkan oleh bwg putih dan hilangkan bau kuat bwg putih.   Manfaat Bawang Putih antioksidan utk memerangi radikal bebas brsifat anti mikroba, anti virus & anti jamur tingkatkan  stamina & daya tahan tubuh kurangi pembentukan penggumpalan darah d

NUTRILITE Daily

Suplemen Multivitamin dan Multimineral Harian Vitamin dan mineral adalah penting untuk tubuh melaksanakan fungsinya. Pengendalian dan penyediaan makanan, pilihan gaya hidup dan peringkat usia mungkin mewujudkan keperluan untuk menambah nutrien harian anda, kerana memenuhi keperluan nutrien menerusi diet semata-mata kini menjadi satu cabaran. NUTRILITE Daily boleh membantu anda memenuhi keperluan harian. Dirumus dengan vitamin dan mineral yang seimbang untuk membantu mencapai kesihatan optimum. Satu biji tablet sehari membekalkan 11 vitamin penting (A, B1, B2, niasin, B6, asid folik, vitamin B12, C, D, E dan asid pantotenik). Serta, 7 mineral penting (kalsium, fosforus, iodin, zat besi, magnesium, kuprum, zink) dan pekatan alfalfa, selada air, pasli, bayam, karot dan ceri aserola NUTRILITE yang eksklusif. Soal Jawap Kita mungkin mempunyai cukup vitamin (katalah vitamin A) daripada makanan harian kita. Tidakkah berlebihan jika kita mengambil NUTRILITE Daily? Ad