Skip to main content

Bersalin anak pertama

Setelah sekian lamanye blog ini sunyi tidak berpenghuni. Sampaikan pemiliknye pun dah lupa apa nama blog sendiri. Sadis disitu..Assalamualaikum pembaca budiman sekalian.

Saya pun dah tak ingat lagi bila kali terakhir saya menulis tapi post ini saya nak berkongsi pengalaman saya bersalin anak pertama saya. Nama anak saya Muhammad Mu'min bin Muhammad Zulhaziman. Kini dah berusia 7 bulan. Saya panggil anak syurga saya itu Mu'min atau adik kadang-kadang panggil abang long (^_^)v.

Saya sepatutnye dijangka besalin oleh doktor pada 7 April. Namun Allah maha kuasa Mu'min teruja nak jumpa ummi dan abah, maka lahirlah anak soleh ini pada 30 Mac 2015..300315 ..Kronologinye begini.

29 Mac 2015 (Ahad)

Harini ini saya dan suami rancang nak pergi ekspo bayi di MidVelly. Jadi saya bangun awal dan siapkan sarapan dalam pukul 8 pagi. Saya masak spagetti bolongnes, sebab dah lama tekak ni nak makan tapi duk betangguh-tanggu beli barang.. pagi tu saye buat sekuali kuah dan seperiuk spagetti untuk malam sekali. Lunch mungkin di Midvelly.

Waktu tu sye dah mula rase sakit/contraction, rasenye macam period pain, sakit kat bahagian bawah perut...tapi rase tu hilang sekejap...Dalam hati macam naluri saye kate saya mungkin nak besalin dah ni kot, tapi ade jugak rasa ragu-ragu...ni ke contraction tu..sakit tu dalam 2 3 jam sekali datang.

Saya dah macam teragak-agak nak keluar rumah ke tak nak.. Bila difikir-fikirkan..saya dah 37 minggu lebih...jadi baik saya keluar dan banyak berjalan, orang kate akan membantu kita senang bersalin..So 11 pagi tu saya pun keluar dan kami decide untuk naik komuter ke Mid Velly sebab nak elak jem.

Kat Ekspo saya langsung tak rase sakit, mungkin kerana teruja shopping dan membelek2 barang... tapi xbeli pape pun last2nye sebab barang baby semua dah ada..saje je nak berjalan dan nak pusing-pusing tengok barang- barang,plus saya ingat mane la tau dalam jalan2 tu jumpa pape barang xbeli lagi..tapi sempat juga beli satu bedung zip tu..hehe

Kami balik lewat jugak rasenye dalam pukul 8 9 mlm macam tu..mase dalam kereta dari komuter nak ke rumah tu dah mula rase contraction balik..tapi baru dalam sejam sekali sakit. Sampai rumah dalam pukul 10 lebih mcm tu, dengan badan penat saye pun mandi dan bersiap untuk tidur.

Sempat tidur sekejap dalam sejam mcm tu tiba2 sye terbangun, sebab sakit, ade contraction..pukul 12 mlm mase tu..sye cuba nak tidur balik tapi xboleh sebab sakit dah semakin kerap..30 minit sekali..jadi saya pun bangun kemas2 barang saya untuk balik kampung 2 bulan, barang suami dan barang baby..

2.00 pagi saya dah makin sakit, kekerapan masih 30 minit sekali...memang cepat saye sakit..dan sakit yang sampai xboleh tidur dah..dapat lelap 15 20 minit pas tu sakit huhu.... Masa tu jadi stress skit sebab saya dah la penat tapi xboleh tidur..last2 malas nk cuba tidur dan kejutkan suami yang dah lama tertidur di ruang tamu... Bila suami bangun tengok saya tak tidur dari mlm tadi sampai dah pukul 3 pagi tu...suami jadi panic sikit. Terus nak ajak ke hospital..

Tapi saya xnak lagi sebab rase boleh tahan, sebab yang saya baca..baik pergi hospital bila dah 15 ke 10 minit selang sakit tu..GMC pun xjauh pada saya..kami duk Kepong so dalam 20 minit je lalu MRR2..so saya nak tahan lagi dan sebenarnye saya nak kelahiran ni ala2 gentle birth and drug free tu yang sye xnak pergi hospital awal2..Saya takut kalau g awal2 nanti de suntik epidural, nak induce, pecah air ketuban la nk czer la..nak mcm2...sye xnak sume tu..saya nk baby saya lahir dengan tenang, saya nak dia keluar bila dia dah betul2 bersedia..saya xnak paksa2 dia..Saya sakit xpe, tapi jangan baby saya sakit..xmo xmo..die masih terlalu kecik untuk tanggung semua tu..

Sambung story...5 pagi.saya dah rasa sakit tu selang 20 -15 minit sekali..bile datang sakit nyut nyut rase..huhu sakit jugak aek haha, diam xleh buat ape..dah la ngantok tak tido..so pukul 5.30pagi tu saya dan suami bersiap mandi sume nak bergerak ke GMC..

Dalam perjalan ke GMC tu sye sembang2 mcm biasa je dengan suami tiba2 tengah sembang saya diam..huhu..suami pun paham la saya tengah tahan contraction..sampai di GMC kami makan dlu, sebab xde pilihan kami pun makan kat kedai mamak 24jam belakang GMC..xselera sebenarnya..tapi makan untuk baby dan tenaga saya untuk lahirkan dia nanti..makan ape ntah xingat, roti canai kot..tengah makan pun ade contraction..merah padam muka tahan..huhu suami tolong usap2 belakang..

Ngam-ngam azan subuh dalam kol 6 kot, sya masuk GMC dan check bukaan..4 cm..Agak kecewa, sebab kalau melihat pada kekerapan contraction, saya jangka mungkin dah 6 7 cm ke..hehe..high expectation plak..so terus tahan wad..kol 7 pagi Dr Hamizah datang check bukaan 5 cm..Agak cepat..Dr kate mungkin besalin petang..So saya harap sebelum Asar..

Lepas jam 7 pagi tu rasa sakit masih selang 15 minit..boleh tahan dan senyum2 lagi..saya boleh la berjalan keluar bilik, ulang alik bilik..bile datang contraction duduk diam kejap pas tu sambung jalan balik... dalam pukul 10 11 pagi tu saya sangat tertunggu2 bile doktor or nurse nak check bukaan ni, sebab saya boleh kate x berapa nk tahan gak sakit, dengan ngantuk xtido satu malam..tapi nampak nye GMC memang beri kebebasan yang banyak untuk anda ber 'karya'..mereka dah tau kot anak sulung mmng akan lama..so next VE adalah pada pukul 2 petang..7cm bukaan...

erk..baru 7 ke...tapi knape rase dah lame sgt je sye dalam ni..ok, dari pukul pagi7 sampai pukul 2 petang hanya 2 cm je ke.. kecewa lagi hehe.. xpe saya boleh tahan lagi sebab 10 cm baru boleh besalin dan masuk labor room. ok saya tahan..

kali ini sakit dah selang 5 minit 3 minit, nak makan kurma pun xsempat habis lagi dah datang contraction..kali ni untuk meredakan sakit yang sakit tu, sya suruh husband urut belakang, kadang2 pegang tangan die kuat2..sebab konon2 nak transfer sikit sakit tu kat die huhu..macam-macam la nk buat nk kurang sakit..hampir2 saya nk robohkan kerusi yang saya duduk untuk menahan sakit tu...huhu..

7 petang nurse jenguk saya dalam bilik, tgk2 saya dah merangkak kat lantai..de pun terus buat VE. alhamdulillah dah 9.5 cm..dia pun tanye nak tahan ke nak masuk labor room..Husband tanpa sempat nurse katup mulut terus kate nak isteri de ni masuk labor room. ingat lagi dialog de "kesian dah saya tengok ni" . Masa tu saya dah xboleh nk bercakap dah, sakit dooh,  ore klate kate..

 O cume satu yang saya xbuat walaupun senior selalu pesan ialah saya xpandai nak kawal pernafasan saya..jadi mungkin itu yang menyebabkan rasa sakit tu agak 'membelengu saya' hehe..next nak pi kelas la..

so 7.15 petang masuk Labor room Dr Hamizah pun masuk dengan dua orang nurse senior mungkin midwife. Baik, lembut dan sopan santun je dua2. Tapi sebelum tu, ade sorang lagi nurse muda yang ditugaskan untuk mengeluarkan/membersihkan/mengosongkan pundi kencing ibu yang akan bersalin...ini adalah proses yang xkan saya lupakan..sakit giler dan sorry to say nurse ni mungkin masih muda dan mungkin xde pengalaman bersalin lagi...jadi proses tu dilakukan agak kasar membuatkan saya yang sedang sakit besalin mengalamai sakit lain pulak..tension disitu

Selepas lebih kurang 20 minit proses pengosongan pundi kencing, Dr suruh sye tunggu sampai 10cm... Saya dinasihatkan mengiring untuk cepatkan bukaan..Alhamdulilah lepas dalm 20 minit tu bukaan pun dah 10 cm. Bermulalah sesi meneran, 6 kali teran baru la keluar si anak bertuah ni Alhamdulillah.

Alhamdulillah di hujung2 pregnancy saye bnyak membaca pengalaman ibu kat internet dan dalam kumpulan sokongan di FB dan Whatsup. Semuanya dengan izin Allah sangat membantu untuk saya membuat keputusan dan melalui proses besalin dengan yakin.

Day 1


Setahun 2 bulan


Dah lama dlm draft box.  Harini baru publish

Comments

Popular posts from this blog

Peta Dunia

"Jom isma, kite sambung blaja kat oversea..amik master nanti" ajak rose selepas pulang dari IRC kemarin. "Jom...nak gi mane, paris, london, maxico, jermen, prancis.." ana bergurau, kate hati ana..ni nak pergi belajar ke melancong.. "A'ah jom la, boleh usrah same-same" ajak ika, rumate rose. Oo, menarik jugak..kite g UK ar, ade kak yanti dengan abang fakizan..boleh jadi naqibah kite" ana teringat seorang alumni Rakan Masjid yang menyambung pelajaran di benua Eropah sane. "Ika nak g US.." kate rose "Ape beza US dan UK, bezanya S dan K je kan? Ke gane? " soal ana, begitu naif tentang peta dunia. Apa lagi, terburai gelak sahabat-sahabat. Ana pula mengaru kepala yang tidak gatal. Sememangnya ana fail bab-bab peta dunia ni. Walaupun setiap kali ana pulang kerumah, abang conferm akan mintak ana lukiskan peta dunia untuk subjek kajian tempatanya, tetapi lukisan hanya tinggal kenangan..Ana sungguh tidak ambil tahu secara te

NUTRILITE Garlic & Licorice

Kandungan bawang putih (allicin, selenium & sulfur) Allicin Salah satu sebatian kuat semulajadi utk membunuh mikroorganisma berbahaya. Boleh membunuh semua patogen (bakteria & virus) yg diketahui termasuk stophylococcus oureus & bakteria makan daging. Untuk berkesan allicin perlu dlm bentuk allicin "stabil". Selenium Mineral yg mempunyai ciri2 antioksida yg hebat. Mineral pembunuh kanser. Pengambilan 200gm mikrogram sehari dpt mengurangkan kes kanser hmpir 50%. Sulfur Antioksidan yg amat hebat Lindungi tubuh dr radikal bebas. Tingkatkan sistem imun kerana ia meningkatkan fungsi sel2 pembunuh semulajadi. Licorice Pelengkap yg baik utk bwg putih, brtindak atas pedih uluhati yg mungkin disebabkan oleh bwg putih dan hilangkan bau kuat bwg putih.   Manfaat Bawang Putih antioksidan utk memerangi radikal bebas brsifat anti mikroba, anti virus & anti jamur tingkatkan  stamina & daya tahan tubuh kurangi pembentukan penggumpalan darah d

NUTRILITE Daily

Suplemen Multivitamin dan Multimineral Harian Vitamin dan mineral adalah penting untuk tubuh melaksanakan fungsinya. Pengendalian dan penyediaan makanan, pilihan gaya hidup dan peringkat usia mungkin mewujudkan keperluan untuk menambah nutrien harian anda, kerana memenuhi keperluan nutrien menerusi diet semata-mata kini menjadi satu cabaran. NUTRILITE Daily boleh membantu anda memenuhi keperluan harian. Dirumus dengan vitamin dan mineral yang seimbang untuk membantu mencapai kesihatan optimum. Satu biji tablet sehari membekalkan 11 vitamin penting (A, B1, B2, niasin, B6, asid folik, vitamin B12, C, D, E dan asid pantotenik). Serta, 7 mineral penting (kalsium, fosforus, iodin, zat besi, magnesium, kuprum, zink) dan pekatan alfalfa, selada air, pasli, bayam, karot dan ceri aserola NUTRILITE yang eksklusif. Soal Jawap Kita mungkin mempunyai cukup vitamin (katalah vitamin A) daripada makanan harian kita. Tidakkah berlebihan jika kita mengambil NUTRILITE Daily? Ad