• Soleh Solehah

    Bersangka baik pada takdir Allah itu natijah daripada Tauhid yang kuat.

  • Cinta Allah

    Cinta selain Allah akan membelenggu diri. Jalan keluarnya ?

    Cintailah Allah dan cintailah segala dan semuanya kerana Allah.

  • Akhirat yang Abadi

    'Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu akan dimintai pertanggung-jawaban.

    (Al-Isra :36)

Tuesday, September 30, 2014

Pengkalan Balak : Rehlah Keluarga

Assalamualaikum,

Minggu lepas, seperti yang diidam-idamkan saye sekeluarga berkelah di pantai. Pengkalan Balak, Melaka. Menarik tempat tu, orang tak berapa ramai dan persekitaran yang bersih. Suke dan rase tenang je kat sane. Air tidaklah jenih sampai nampak dasar, tapi pada saya cukup bersih dan tak boleh minum sebab masin..

Perancangannye nak bertolak awal dalam pukul 8 sebab tak nak mandi bawah terik matahati. Namun, nama pun perncangan..tengok-tengok kami bertolak agak lewat jugak lebih kurang pukul 9.30 pagi dan sampai lebih kurang  10 lebih..tak jauh pun rupenye..dapat parking bawah pokok dan bentang tikar untuk agenda penting..

Mula-mula sampai pantai, biasenye buat ape....terjun masuk air la kan...huu, tapi bukan saya, suami dan adik dulu terjun. Saye?? telah terkandas di atas tikar dengan makanan yang enak masakan ibu. Nasi lemak sambal kering, ayam goreng dan ulam raja..fuh tidak terkata...

Makan punye makan..orang dah sampai seberang laut baru saye habis makan..matahari dah memancarkan sinar UVnye..hermm cene nak mandi ni?? xpe la, g basuh tangan dulu..mule-mula basuh tangan, kaki pun nak jugak..ok celup-celup kaki..tengok-tengok dah 80% dalam air..Magic rupenye laut ni..dahsyatnye hee

Saya suka main air laut, tak dinafikan walaupun tak berapa reti berenang tapi main air tu dah sesuatu yang mengembirakan. Kenapa laut? sebab laut tak sejuk so boleh main lama-lama. Suami pula suka main air jeram, sebab tak panas..ade kontradiksi disitu..xpe "saya suka, saya suka" kata Mei Mei

Dan antara sebab lain pergi laut ni, nak bawak ibu dan Azmil jalan-jalan. Tenangkan fikiran dan santai-santai. Kate orang-orang kesihatan, minda yang tenang boleh menjadikan tubuh badan lebih sihat dan cerga..sebab fikiran ni suiz utama. Kalau suiz utama ade masalah, suiz-suiz yang lain akan turut terjejas...teori saye la. Cube google, kesan akibat mental dipression..tekanan yang disimpan boleh menjejaskan kesihatan badan tau...ade yang sampai hilang ingatan, kisah benar tu

***

Lame betul kami tak keluar berkelah...kata Azmil "terakhir abang mandi laut,  masa convo along"..lebih setahun dulu ...kami sempat berkelah di Lumut..sob sob sob..sedih pula dengar pengakuan ikhlas adik lelaki saye yang sorang ni.

InsyaAllah, nanti ade masa kite jalan-jalan lagi yer..sebak pulak tibe-tibe ni..adikku sorang ni ...walaupun bongsu tapi tak manja dan ade sesuatu yang unik pade de. Matang dari usia. Barangkali kerana dia lebih mengetahui dan memahami isi hati ibu yang membesarkannya tanpa ayah...nangis~~

 Ini sedikit pemandangan yang sempat diambil ketika di Pengakalan Balak.Cantik angle gamba ni. Abaikan pakcik kat belakang tu yer..

Friday, September 26, 2014

Lelaki Memasak : Air tangan Suami

Assalamualaikum wbt

Salam Jumaat semua. Walaupun harini hari yang amat mencabar bagi saye, tapi xpe..letakkan ia di sebelah, lupakan sekejap walaupun tahu petang nanti mesti akan kene marah dengan supervisor sebab kes tak selesai selepas 4 hari duduk mengadap database. Doakan saye berjaya membetulkan masalah applikasi intranet opis ni yer kawan-kawan.

Nak cerita pasal masak dan makan, satu perkara yang saya suke buat dan mungkin kontra dengan ibu adalah memasak..tapi masak lauk-lauk je reti. Suke tidak bermakna pandai masak, lauk yang paling saye pandai pun lauk Masak Lemak Cili Api, sebab ni lauk kegemaran saya. Sambal dan asam pedas pun masakan kesukaan saya, tapi masih gagal memasak mengikut cita rasa yang saye inginkan. Susah nak lawan sambal dan asam pedas ibu...why??

Saye paling amat sangat rajin masak bile saya lapar dan kebetulan kebelakangan ni, selera makan saya meningkat.. selalu lapar. Maka saye rajin juge la memasak..balik kerja penat bercampur lapar...rehat dulu jangan paksa diri, solat magrib lepas tu baru mula masak untuk makan malam. Yang mudah-mudah je, macam Mudah.com. Kalau yang rumit-rumit nanti kebuluran plak , lambat makan..

Berkenaan masakan, sebelum saye berkahwin..saye ade la simpan angan-angan nak suami yang pandai masak..so boleh masakkan untuk saye sekali sekala..heee..angan-angan puteri gunung ledang..hah! cuba teke, suami saya pandai masak x????

Jawapanya...erm sebelum kahwin, kami pernah la berbalas e-mail (cc pade sahabat yang kami percaya, supaya xla melalut dan xlah email tu berdua-duan) sebagai taaruf atau perkenalan sedikit lebih Anuar Zain...Katenye dalam email tu, ana TAK pandai masak..sob sob sob..dalam hati kecil yang kurus ni...xpe la, standad la lelaki xpandai masak..

Maka perancangan perkahwinan tetap diteruskan (bunyi macam xjadi kawen je aek)..suami xpandai masak xpe, isteri kene 'pandai'..maka nikah.. lepas kawen, tup tup gamba masuk dalam watsup (duduk asing-asing)..
"abang masak harini..lauk sekian..sekian.."

Ooww, boleh masak rupenya suami saye..Tahniah!! impian anda menjadi kenyataan, suami pandai masak..yey Alhamdulillah.

Penting sangat ke suami pandai memasak?? sangat tu xla sangat, tapi penting tuk TAHU masak. Sekurang-kurangnye kalau isteri mabuk mengandung atau balik kampung berpantang, boleh la nak gorang telur dadar dan masak nasi sendiri apabila fulus tidak begitu mencukupi. Kadang kala ada isteri mengandung yang xnak makan makanan luar, nak yang masak di rumah je..hah, kan ke parah tu..xkan mak nak jage sampai 9 bulan..dah la berpantang pun mak kene jaga.

Kalau berpantang pula, anak ke 10 la katekan..mak dah xlarat nak jage..suami la kene jage, kene masak..isteri dah 10 kali mengandung dan 10 kali bersalin..maka suami 'solehah' kene la tolong aek. Cara saya cakap macam dah ade pengalaman je ae. InsyaAllah doakan. Teori je (tapi realistik).



Menu dua hari lepas, simple macam SimplySiti. Sayur xyah masak , sebab kite tiru omputeh..salad segar. Ade oren 39sen sebiji dan ayam masak merah lebih minyak lebih pedas..Air special air tangan suami, carrot susu (kurang carrot tapi sedap) dan nasi pakai beras cap Burung import dari Kelantan..

Thursday, September 25, 2014

Permaisuri Hati : Mahligai Cinta

Oh...Kau Permaisuri di hati-ku
Di dunia ini engkau penghibur
Menjunjung kasih amanah Ilahi
Ku pasti akan terus menyayangi
Terima kasih ucapan ku beri
Kau hadiahkan ku cahaya hati
Ku pimpin tangan-mu oh kasih meniti hari
Semoga kita dapat bersama Sampai kepada-Nya disyurga sana
Tuhan kekalkanlah Permaisuri hati ku
Untuk menemani dalam mengapai cinta-Mu

Saye suke dengar lagu Hijjaz ni. Sejak kawen la..sebab suami hadiahkan. Istimewa. Bercinta lepas kawen la katekan...(^_^)v alhamdulillah. Sebelum kawen, nak selisih pun kalau boleh nak elak..kalau nampak bakal suami tu, rase macam nak lari cepat-cepat atau nak menyorok...Bile cakap ngan suami macam tu, ditanye kenapa...saya menjawap...

" Entah la abang, rase malu tidak terkata"  rase macam tak berhidung pulak..

Pengalaman hampir 10 bulan menjadi isteri En Jime. 7 bulan duduk berasingan, Perak ke Kuala Lumpur, Melaka ke Kelantan. Pelbagai macam dan ragam. Alhamdulillah  Allah lebih tahu, rahsia jodoh kami, ada persamaan tapi banyak juga perbezaan. Melengkapi. Sorang penyabar, sorang lagi kepala angin (saye 0/).

Mase ni tak dapat dibayangkan, seksa sungguh rase nak bergambar bersama...tak pernah jumpe berdua apetah lagi nak bersembang..tibe-tibe boleh pegang-pegang, oh no..am I dreaming!! Tapi bajet cool je dan control macho, nak pegang bahu, tapi rase tangan tak jejak ke bahu
betul ke dah halal ni..syubhah ker??

Wednesday, September 24, 2014

Menariknye bace pengalaman orang lain

Sejak akhir-akhir ini saye galak mengeledah blog senior2 UTP yang aktif ber'Shaklee', mencari ilmu kononnye. Sebenarnya saye pun pengguna produk Shaklee cume 'belum' aktif berkongsi pengalaman dan testimoni. Ada azam nak memeriahkan pasaran produk ini tetapi rasenya masih baru dan banyak perlu dipelajari dan dialami. Ape pun memang seronok membaca testimoni mereka yang berpuas hati dengan produk ini.

Tapi yang paling penting, kenapa tiba-tiba terhasilnya entry ini. (^_^) saye sebenarnya rindu untuk menulis dan bercerita. Lepas grad, blog ini sunyi je..xde cerita nak dikongsikan plus masalah internat access yang limited hanya pada waktu kerja.. Tapi kali ni macam dah ade perkara yang nak diceritakan..ape ye..herm banyak la pulak..insyaAllah akan saye susun satu persatu supaya saya sendiri xpening nak mengarangnya.

Boleh tak kalau ni sahaja dulu..permulaan bagi diri yang baru dapat semangat nak menulis cerita2 dongeng ismalina ishak ..jumpe lagi ye (harap-harap ni tidak berhenti disini je)

Ini bantal hadiah perkahwinan saye, tapi yang sedihnye bantal abang dah tertinggal kat rumah mak long mase kenduri kawen anak bongsunye..sob sob, bile nak ambil balik ni..
 

Gamba ibu dan adik-beradiknya
kanan belakang P.ngah Hamidi, (sepupu) kak Noi, M.long Hasanah, abg Rizal, P.cik Razmi
kanan depan P.lang Razali, Ibu Maimunah, P.itam Shafiee
ade sorang lagi tapi dah balik ..busu Sarimah