Skip to main content

Tidak Sedar yang Saya Tidak Tahu

Saya berasal dari keluarga yang biasa-biasa. Maksudnye keluarga yang sederhana, kehidupan, belanjawan dan agama juga sederhana. Makan cukup alhamdulillah tidak pernah lapar, baju baru alhamdulillah setiap kali raya dan dari segi agama solat 5 waktu sehari semalam. Tiada yang lebih dan kurang. Membesar di kawasan Felda, menumpang kesenangan dan kemudahan anak-anak Felda.

Sebenarnye nak bercerita tentang kehidupan beragama. Nak dibandingkan dengan keluarga suami. Keluarga saya sedikit jauh ketinggalan. Bapa mertua saya guru AL-Quran. Ibu mertua juga mempunyai suara lunak dan anak-anak mewarisi kelunakan suaranye untuk bertaranum. Anak-anak bersekolah di sekolah arab yang pastinya mempunyai asas bahasa arab. Menantu juga punyai latar belakang agama yang baik. Ustaz dan ustazah rata-ratanya.

Keluarga saya, biasa-biasa sahaja. Termenung sejenak mencari dimana punca. Punca mengapa ia berat disana tetapi ringan disini. Bagaimana ianya boleh jadi tidak seimbang. Amat bertuah anak-anak Mak Cik Sah dan Pok Leh miliki ibu bapa yang mempunyai latar belakang agama yang baik. Tidak sekali-kali saya nafikan betapa saya juga beruntung punyai ibu bapa yang baik Akhlak.

Pernah pensyarah saya katakan dalam satu kelas yang saya hadiri. Antara negeri yang rakyatnye miliki sifat yang agak kasar, negeri tempat saya membesar turut disebutkan. Namun saya setuju dan membenarkan kenyataannya. Saya membesar di dua buah negeri yang terkenal dengan penduduknya mempunyai sifat dan kata-kata yang agak kasar. Namun ibu ayah saya tidak begitu.

Akhlak itukan akarnya dari hati dan hati itu tempat duduknya iman. Keluarga yang zahirnya telah terlihat kebaikan akhlak, ketaatan kepada agama tidak timbul persoalan iman dan hati. Namun untuk golongan yang tidak terzahir solehnya sebagai Muslim akhlak itu menjadi cerminan kepada iman. Jadi topik perbincanganya berbeza tapi masih dipaksi yang sama. Agama.



****

Ibu saya seorang tukang jahit. Pakaian saya adik beradik tidak pernah perlu dihantar tempah. Ibu akan jahit sendiri. Malah ibu masih ambil tempahan hingga kini. Nak dijadikan cerita, ketika sekolah rendah ibu telah menjahitkan saya tudung Puteri Islam yang labuh. Ibu panggil tudung bulat. Saya pakai tanpa menyoal. Kata ibu "ibu suka tengok orang pakai tudung mcm ni". Waktu itu tiada sebarang perasaan pun, pakai sebab ibu dah buatkan.

Apabila melangkah kesekolah menengah, baju kurung ibu letakkan butang dilengan. Saya sendiri minta sebab suka melihat kawan yang pakai baju begitu. Jadi saya bertudung labuh dan baju bercekak dilengan. Gaya budak sekolah agama gamaknya. Masyallah sungguh Manusia itu dalam peliharaan Allah. Tidak ada didalam fikiran saya waktu itu yang ini adalah indah disisi islam.

Sejujurnya saya tidak pernah tahu adanya sekolah Agama selain sekolah agama rakyat yang saya hadiri pada waktu petang. Yang pakai baju putih kain hijau. Sekolah yang pada pandangan saya,balajar ilmu sampingan atau ilmu tambahan. Sekolah sesi petang yang kadang kala saya ponteng untuk menghadiri aktiviti di sekolah kebangsaan.



Yang penting adalah mendapat A dalam ujian di sekolah kebangsaan dan 5A untuk UPSR. Jadi sekolah agama saya berakhir ketika darjah 5 selepas UPKK. Tahun 6 ramai yang tidak lagi hadir kesekolah agama kerana ade ujian besar iaitu UPSR. Kelas tambahan, kelas malam banyak, jadi tidak mampu untuk memberi komitmen untuk sekolah agama.

Sedangkan disatu sudut negeri yang lain. Ada sekolah arab, balajar bahasa arab disamping silibus sekolah kebangsaan matematik, bahasa melayu, sains dan bahasa inggeris. Masyallah. tidak selari. Ade yang keciciran. Pembinaan nilai islam itu maju disatu sudut, namun mundur dan dikesampingkan di sudut yang lain.

Saya sendiri menyaksikanya tanpa sedar. Dan baru harini ini, dikala saya menulis, terbit rasa kesal. Harini ini saya duduk di sebuah negeri yang lain dimana saya lihat beberapa golongan. Yang mencari pendidikan agama, yang biasa-biasa menjalani kehidupan antara ada dan tiada, dan yang meninggalkan agama.

Tapi saya memahami. Keadaan dimana saya tidak tahu dan tidak sedar akan kepentingan agama. Kerja buat dakwah harus diteruskan. Tidak sehari boleh diberhentikan. Ramai lagi yang mencari-cari apa ertinya hidup ini. Ramai lagi yang tidak sedar bahawa rupa-rupanya saya tidak tahu Agama.


Comments

Popular posts from this blog

Peta Dunia

"Jom isma, kite sambung blaja kat oversea..amik master nanti" ajak rose selepas pulang dari IRC kemarin. "Jom...nak gi mane, paris, london, maxico, jermen, prancis.." ana bergurau, kate hati ana..ni nak pergi belajar ke melancong.. "A'ah jom la, boleh usrah same-same" ajak ika, rumate rose. Oo, menarik jugak..kite g UK ar, ade kak yanti dengan abang fakizan..boleh jadi naqibah kite" ana teringat seorang alumni Rakan Masjid yang menyambung pelajaran di benua Eropah sane. "Ika nak g US.." kate rose "Ape beza US dan UK, bezanya S dan K je kan? Ke gane? " soal ana, begitu naif tentang peta dunia. Apa lagi, terburai gelak sahabat-sahabat. Ana pula mengaru kepala yang tidak gatal. Sememangnya ana fail bab-bab peta dunia ni. Walaupun setiap kali ana pulang kerumah, abang conferm akan mintak ana lukiskan peta dunia untuk subjek kajian tempatanya, tetapi lukisan hanya tinggal kenangan..Ana sungguh tidak ambil tahu secara te

NUTRILITE Garlic & Licorice

Kandungan bawang putih (allicin, selenium & sulfur) Allicin Salah satu sebatian kuat semulajadi utk membunuh mikroorganisma berbahaya. Boleh membunuh semua patogen (bakteria & virus) yg diketahui termasuk stophylococcus oureus & bakteria makan daging. Untuk berkesan allicin perlu dlm bentuk allicin "stabil". Selenium Mineral yg mempunyai ciri2 antioksida yg hebat. Mineral pembunuh kanser. Pengambilan 200gm mikrogram sehari dpt mengurangkan kes kanser hmpir 50%. Sulfur Antioksidan yg amat hebat Lindungi tubuh dr radikal bebas. Tingkatkan sistem imun kerana ia meningkatkan fungsi sel2 pembunuh semulajadi. Licorice Pelengkap yg baik utk bwg putih, brtindak atas pedih uluhati yg mungkin disebabkan oleh bwg putih dan hilangkan bau kuat bwg putih.   Manfaat Bawang Putih antioksidan utk memerangi radikal bebas brsifat anti mikroba, anti virus & anti jamur tingkatkan  stamina & daya tahan tubuh kurangi pembentukan penggumpalan darah d

NUTRILITE Daily

Suplemen Multivitamin dan Multimineral Harian Vitamin dan mineral adalah penting untuk tubuh melaksanakan fungsinya. Pengendalian dan penyediaan makanan, pilihan gaya hidup dan peringkat usia mungkin mewujudkan keperluan untuk menambah nutrien harian anda, kerana memenuhi keperluan nutrien menerusi diet semata-mata kini menjadi satu cabaran. NUTRILITE Daily boleh membantu anda memenuhi keperluan harian. Dirumus dengan vitamin dan mineral yang seimbang untuk membantu mencapai kesihatan optimum. Satu biji tablet sehari membekalkan 11 vitamin penting (A, B1, B2, niasin, B6, asid folik, vitamin B12, C, D, E dan asid pantotenik). Serta, 7 mineral penting (kalsium, fosforus, iodin, zat besi, magnesium, kuprum, zink) dan pekatan alfalfa, selada air, pasli, bayam, karot dan ceri aserola NUTRILITE yang eksklusif. Soal Jawap Kita mungkin mempunyai cukup vitamin (katalah vitamin A) daripada makanan harian kita. Tidakkah berlebihan jika kita mengambil NUTRILITE Daily? Ad